Anne i Nepal

I maj 2006 forlod jeg Danmark for at starte et nyt og spændende liv i Nepal. Jeg har underskrevet en 2-årig kontrakt med Mellemfolkeligt Samvirke som udviklingsarbejder i Nepal.... Formålet med denne weblog er at holde alle jer derhjemme opdateret om mine oplevelser i det vestlige Nepal.

Wednesday, August 09, 2006

Tika

Det universelle symbol på hinduisme er tika’en; et mærke eller prik placeret midt i panden. En tika kan være et lille plastic mærke, en klat sindoor (rødt pulver) eller et miks lavet af yoghurt, ris og sindoor der så bliver ”tværet” ud i panden.
Tika er et tegn på velsignelse fra guderne. Det er også en anerkendelse af det guddommelige i os alle.

På de fleste billeder af Shiva (en af de største hinduguder), ses han med et tredje øje i panden. Tika’en symboliserer dette tredje øje.

At modtage en tika er en naturlig dele af de fleste ceremonier, en anerkendelse af det guddommelige i begivenheden og en påkaldelse af guddommelig beskyttelse af modtageren af tika’en. Modtager man en tika når man ankommer eller rejser fra et nyt sted er det et tegn på respekt og hengivenhed fra mennesker involverede i dit liv.

Under min korte tid i Nepalgunj har jeg opnå at modtage et utal af tikaer fra fremtidige kollegaer og kvindegrupper. Jeg synes det er en smuk ceremoni og sætter pris på symbolismen i en tika. Jeg har dog også lære nyttigheden af at have et lille spejl med i taske – og aldrig have hvidt tøj på under en tikaceremoni.









0 Comments:

Post a Comment

<< Home