Anne i Nepal

I maj 2006 forlod jeg Danmark for at starte et nyt og spændende liv i Nepal. Jeg har underskrevet en 2-årig kontrakt med Mellemfolkeligt Samvirke som udviklingsarbejder i Nepal.... Formålet med denne weblog er at holde alle jer derhjemme opdateret om mine oplevelser i det vestlige Nepal.

Tuesday, August 08, 2006

CWD – Center for Women Development

Udover at arbejde hos DWO skal halvdelen af min tid bruges hos CWD, Center for Women Development. CWD er en lille lokalbaseret organisation startet af kvinder fra området i 1997. Organisationens overordnede vision er at forbedre levevilkår for kvinder i Nepal. Organisationen arbejder direkte med 40 kvindegrupper – etableret af CWD medlemmer – i Banke, Bardiya og Surkhet distrikterne. Disse kvindegrupper modtager undervisning fra CWD i alt fra at lære at læse og skrive, sundhed og gruppedannelse til regnskabsførelse, menneskerettigheder og hustruvold.

CWD giver disse kvinder den viden og selvtillid de har brug for til at kunne forbedre deres og deres familiers liv. CWD stræber mod at hjælpe disse kvinder blive selvstændige og turde kræve deres ret både på lokalt og nationalt plan.

Under mit besøg hos CWD besøgte vi to af disse kvindegrupper. Det er tydeligt, at CWD har haft meget succes med deres arbejde. Den ene gruppe har fungeret i snart 10 år og alle kvinder er nu – takket være CWD – i stand til at tjene deres egne penge. Dette betyder ikke kun, at de ikke længere er afhængige af deres mænd, men også at de er i stand til at brødføde deres familie og sende alle deres børn i skole. En af kvinderne fra denne gruppe er nu blevet valgt ind i bestyrelsen hos CWD, mens en anden kvinde er blevet kontaktet af en større hjælpeorganisation angående muligheden for at få et job hos dem. Disse fremskridt havde været total utænkelige for disse kvinder for 10 år siden.

Mit arbejde hos CWD
Som hos DWO er min rolle hos CWD som rådgiver. Jeg skal hovedsageligt arbejde på organisationens kontor (se billede) i Khajura cirka 6 km. fra Nepalgunj, men selvfølgelig skal jeg også med ud på besøg hos de forskellige kvindegrupper, så jeg kan danne mig et indtryk af hvordan arbejdet hos grupperne går og på hvilke områder CWD kan forbedre deres støtte til grupperne.
På trods af at mit arbejde bliver indenfor de samme områder som hos DWO er der mange forskellige punkt CWD ønsker jeg hjælpe dem med, så arbejdet bliver meget forskelligt fra det jeg skal udføre hos DWO. Især en opgave bliver specielt udfordrende og spændende; 6 af de veletablerede kvindegrupper ønsker nu at gå sammen og danne et kooperativ og dermed løsrive sig fra CWD. Denne beslutning støtter CWD til fulde, men er også opmærksom på, at disse grupper har brug for meget støtte og hjælp i opstartsfasen, hvor mange vigtige beslutninger skal træffes. CWD har derfor bedt mig om at rådgive dem i denne proces. Det bliver utrolig spændende at arbejde med og følge dannelsen af dette kooperativ de næste to år.


Mine kollegaer hos CWD er alle kvinder. Langt størstedelen er kvinder der selv startede i en kvindegruppe og nu har arbejdet sig op på organisationsniveau. Det er stærke og engagerede kvinder, der brænder for deres arbejde hos CWD; rigtige ildsjæle kan man vist godt kalde dem. I det daglige skal jeg arbejde tæt sammen med; Khagi, projekt koordinatoren, og Purnakala, CWDs sekretær. Begge er dejlige kvinder, men desværre snakker de meget lidt engelsk, så det kommer nok til at varer et par måneder, før jeg bliver mere fortrolig med sproget og dermed kan begynde at bidrage til CWDs arbejde.

CWD er en forening, der på blot ti år har arbejdet sig op til at være den førende kvinderettighedsorganisation i mid-vest Nepal, og det bliver utrolig spændende at arbejde sammen med en så dynamisk organisation.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home