Anne i Nepal

I maj 2006 forlod jeg Danmark for at starte et nyt og spændende liv i Nepal. Jeg har underskrevet en 2-årig kontrakt med Mellemfolkeligt Samvirke som udviklingsarbejder i Nepal.... Formålet med denne weblog er at holde alle jer derhjemme opdateret om mine oplevelser i det vestlige Nepal.

Saturday, June 10, 2006

Lidt teknisk om arbejdet…..

Som sagt så er ferien forbi, og arbejdet er begyndt. Jeg skal igennem en længere introduktionsperiode, der starter med 3 ugers kursus i Tanzania. Vi er i alt 15 deltagere fra forskellige land (Brasilien, Danmark, Sverige, Malawi, Zimbabwe), alle ansatte hos MS rundt om i verden. Det er utrolig spændende med så mange nationaliteter og så mange forskellige erfaringer og holdninger – så vi får nogle gode diskussioner.

Kursus er meget intensivt, eftersom alle aspekter af arbejdet som DW skal dækkes. Vi har modtaget undervisning i PPA, LFA, PM&E, Policy Advocacy, Gender Mainstreaming, Intercultural co-operation, OD/OCB, conflict management, facilitation techniques, etc. Dem har jer, der arbejder indenfor udvikling kender forhåbentlig til disse begreber, og til jer andre så er ovenstående alle redskaber/metoder til forskellige stadier indenfor udviklingsarbejde såsom:
  • hvordan identificerer man sammen med målgruppen (i mit tilfælde kvinder) hvilke problemer der eksisterer, og hvilke muligheder man har for at løse dem
  • hvordan strukturer man et projekt
  • hvordan påvirker man beslutningstagere (politikere)
  • hvordan evaluerer man projektet i samarbejde med alle interessenter
  • og meget, meget mere…….

Min jobtitel er: OCB Advisor - i fordansket udgave: Rådgiver i kapacitetsopbygning af organisationer. Dette er selvfølgelig en meget bred titel, og det første jeg skal, når jeg kommer til Nepal, er derfor at sætte mig ned sammen men partnerorganisationen og lave en organisationsanalyse, så vi i fællesskab kan identificere de områder, hvor organisationen trænger til kapacitetsopbygning, og hvor jeg kan bruge min erfaring og ekspertise til at hjælpe organisationen til at blive stærkere og dygtigere. Forvirret? Det er jeg også, men det skal nok ændre sig indenfor de næste par måneder…..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home