Anne i Nepal

I maj 2006 forlod jeg Danmark for at starte et nyt og spændende liv i Nepal. Jeg har underskrevet en 2-årig kontrakt med Mellemfolkeligt Samvirke som udviklingsarbejder i Nepal.... Formålet med denne weblog er at holde alle jer derhjemme opdateret om mine oplevelser i det vestlige Nepal.

Sunday, April 22, 2007

Nyt år – nye oplevelser

Så gik vi endelig ind i et ny år her i Nepal mere præcist år 2064. År 2064 ser ud til at blive et rigtig spændende år.

Jeg er endelig begyndt at få rigtig godt gang i arbejdet og har virkelig nok af utrolig spændende opgave at gå i gang med. Efter lang tid som observatør føler jeg endelig at være i stand til virkelig at bidrage til udviklingen af de to organisationer og deres arbejde.

Sproget har jeg efterhånden også fået kontrol over, hvilket har gjort livet usædvanligt nemmere for mig; jeg kæmper dog stadig med det svære alfabet, men kan dog skrive små beskeder til min rengøringskone – som hun rent faktisk forstår, for det meste.

Endelig har mit sociale liv taget en noget uventet drejning. Som et led i fredsprocessen og det forestående valg har Nepal bedt FN om assistance – og nu må man sige, den er kommet. I Nepalgunj, hvor jeg bor, er der kommet omkring 40 nye FN-folk nogle for at hjælpe valgkommisionen men størstedelen for at overvåge afvæbningen af Maoisternes guerrillahær og tilsvarende antal våben fra den nepalesisk hær. Det er en blandt flok af hovedsagelig soldater og politimænd fra Mellemøsten, Afrika, Latinamerika og Europa. De tilbringer meget til i maoist lejrene, men har base i Nepalgunj og nyder at spille fodbold og feste, når de er i byen. Disse er to af mine yndlingsaktiviteter, så jeg har nok at se til.

Også nytårsaften holdte disse festlige fyre en ordentlig fest med grillmad tilberedt på resterne af en satellitdisk af en fyr fra Paraguay – og sikken en fest det blev til.

Ja, ja, 2064 skal nok blive et nyt og spændende år.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home