Anne i Nepal

I maj 2006 forlod jeg Danmark for at starte et nyt og spændende liv i Nepal. Jeg har underskrevet en 2-årig kontrakt med Mellemfolkeligt Samvirke som udviklingsarbejder i Nepal.... Formålet med denne weblog er at holde alle jer derhjemme opdateret om mine oplevelser i det vestlige Nepal.

Wednesday, September 19, 2007

Teej - kvindefestival

Hver år i september fejres kvindefestivalen Teej. Grundlæggende går den ud på at kvinderne får lov at gå rundt i deres fine røde sari (traditionel klædedragt) og danser og synger mere eller mindre non-stop i flere dage. Dog skal kvinderne også faste for deres mands helbred, og jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se meget festival i at ens mænd drikker sig fulde, mens man selv ikke må spise (men selvfølgelig skal lave mad til manden og børnene) og så skal holde sig vågen og danse hele natten lang i 30 grader og på tom maven (ja, selvfølgelig må de heller ikke drikke vand!!!).

Ligegyldigt hvad, så er det en stor festival for kvinder hernede. Og så rådgiver til to organisationer der arbejder med kvinder er der selvfølgelig ingen vej udenom. Jeg kæmpede mig igennem 4 dages programme bestående af diverse sang- og dansekonkurrencer, besøg hos kollegaer og masser af kommentarer til den kendsgerning at jeg valgte ikke at have rød sari på!!!! Som optakt til Teej havde jeg bedt en danselærer om at komme hjem til mig og undervise mig og et par kollegaer fra MS der var i byen til træning, det var noget af en aften og jeg må nok erkende, at jeg aldrig kommer til at lære nepalesisk dans, men det skader jo aldrig at forsøge.... vi tøser var dog så heldige at have Jakob til at sørge for der var masser af kolde øl til at få os gennem den noget svedige danselektion.....










0 Comments:

Post a Comment

<< Home